Het echte leven is begonnen! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Monique Huijbers - WaarBenJij.nu Het echte leven is begonnen! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Monique Huijbers - WaarBenJij.nu

Het echte leven is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Monique

12 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Inmiddels is het leven hier in Yogyakarta alweer veel veranderd. Tijdens het schrijven van mijn vorige reisverslag sliep ik nog in een hotel en waren we op zoek naar een slaapplaats voor de komende vijf maanden. Een hele klus. We zijn met onze tutoren toen een aantal appartementen gaan bezoeken zodat we later een keuze konden maken. We vonden wel appartementen, maar niet echt naar wens. Ik zou er wel een nacht kunnen slapen, of misschien twee, maar geen vijf maanden. Het waren héle kleine donkere hokken met geen ramen, wel schimmel. Mwoah, daar moesten we nog even over nadenken en keken liever nog even verder. We wilden ook graag iets van een gezamenlijke ruimte, wat er daar niet in zat. Ook van de andere appartementen werden we niet erg enthousiast. We besloten dus nog even verder te zoeken en een nacht bij te boeken in het hotel. De volgende dag vonden we dan toch nog een appartement wat in het centrum lag, op tip van Danique. Toen we dit zagen, wilden we nergens anders meer naar toe. Het appartementencomplex was net nieuw en alles in de kamers zat nog in de verpakking; het werd nog niet verhuurd. Wauw, hier wilde we wel wonen voor vijf maanden. Airco, een tweepersoonsbed, eigen douche en wc, bank, klerenkast, koelkast, bureau en Wi-Fi. Dit was meer dan perfect. Tot we te horen kregen dat dit gebouw alleen maar voor vrouwen was.. en tja, Jimmy is toch echt een jongen. We wilden hier zo graag wonen!! Maar na zo'n anderhalf uur overleg, belletjes en discussies kwamen ze toch met de mededeling dat het niet mocht. Jongens moesten hier echt gescheiden zijn van de meisjes en dat mocht niet overtreden worden. Met lood in de schoenen dan toch maar terug naar het appartement van de dag ervoor, we hadden geen keus. Na een half uur daar met z'n allen hebben te zitten chagrijnen kregen we het verlossende telefoontje! We mochten naar het appartement, inclusief Jimmy (wel op de begane grond en bij de bewaking), waar we de dag ervoor waren geweest!!

Ondertussen heb ik hier al twee nachten geslapen en het bevalt super (zie foto's bij dit reisverslag). We zitten vlak bij de grote weg en bij Ambarukma plazza, een groot winkelcentrum. Je kunt daar werkelijk waar alles kopen, van kleren tot mobiele telefoons. We komen dus niks tekort en zijn al meteen gaan shoppen om ons eigen hutje voor de komende vijf maanden een beetje gezellig in te richten. Ik voel me er helemaal thuis!

Naast het zoeken van een appartement zijn we ook al begonnen op de Universiteit. Afgelopen maandag moesten we om 8u op de Universiteit zijn voor de openingsceremonie. Hier moesten we een lange broek dragen, dichte schoenen, een blousje waarbij sowieso je schouders bedekt waren en het liefst je haren los. Allemaal niet heel comfortabel wanneer het 32 graden is, maar natuurlijk passen we ons aan! Ik voelde me net een brugwup die voor de eerste keer naar de middelbare school ging. Bij de openingsceremonie werden we warm ontvangen, werden er verschillende speeches gegeven, werd er voor ons gedanst en werden de leerkrachten aan ons voorgesteld. Erg leuk! Zin om veel te leren en klaar voor de uitdaging. Alleen het Engels al is voor mij niet heel simpel, maar ook dat ga ik leren wanneer je het iedere dag spreekt en hoort.
Dinsdagochtend werden we opgehaald met een busje van de Uni om een city tour te gaan maken door Yogya. Via een touristische route gingen we naar de bekende straat in Yogya: Malioboro. Hier zijn we uitgestapt en zijn we samen met Jhuda (één van onze tutoren) langs alle winkeltjes gaan lopen en hebben we leren afdingen. Dat is hier heel normaal om te doen. Zo hoefde ik bijvoorbeeld voor een paar slippers geen €3,- te betalen maar €1,20, koopje!

Vandaag zijn we echt begonnen op de Universiteit. We hebben gisteren ons (tropen)rooster gekregen en hebben iedere dag verschillende vakken. We gaan Indonesisch leren spreken en schrijven, krijgen les in Engels voor jonge kinderen, leren over de cultuur van hier waarbij we ook tempels etc. gaan bezoeken en gaan vanaf volgende week waarschijnlijk één dag in de week stage lopen voor de klas. Vandaag hebben we onze eerste lessen gehad: de grammatica bij de Indonesische taal en over de cultuur. We hebben geleerd iemand te begroeten, dergelijke dingen te vragen en hoe we onszelf moeten voorstellen. Waar je woont, hoe je heet, hoe oud je bent, dat je student bent etc. Nog niet heel makkelijk, maar ik kan al wel tot 10 tellen dus dat is al iets!

Nu ga ik me snel klaarmaken voor het avondeten alweer, het is hier nu bijna 18u (de dagen vliegen voorbij). We zoeken iedere dag een leuk tentje en eten tot nu toe iedere dag heel lekker. Alleen nog erg wennen aan het pittige eten hier.. veel eten en dan kunnen we daar straks ook weer tegen!
Selamat sore!

I don’t know where I’m going but I’m on my way.

• 12 Februari 2014 - 12:24

Ton Van Houtert:

Leuk dit te lezen Monique en veel succes daar samen.

• 12 Februari 2014 - 12:30

Anke:

Aaah wat een leuke foto's! Slapen die mensen daar echt in zo'n karretje? Goed om te lezen dat je je thuis voelt Mona! En fijn dat jullie zo'n mooi appartement hebben! En zo zijn jullie iig goed beschermd! Het klinkt ook echt leuk wat jullie allemaal gaan leren, en tempels bezoeken! Gaaf! Veel plezier en succes!!:) Kus

• 12 Februari 2014 - 12:35

Hanneke:

Lief Monique'ske!
    Goed om zulke leuke dingen te lezen :) Geniet ervan meske, maar ik weet zeker dat dat goed komt! Blijf ons verblijden met zulke leuke verhaaltjes, eet smakelijk voor
    Zometeen!
    X Hanneke en Ward

• 12 Februari 2014 - 12:49

Juul:

Ha monique,
    Zoals afgesproken zal ik je bij elk bericht sturen dat ik erg jaloers ben.
    Je bent een echte vrouw merk ik wel, je eerste actie was dus winkelen. Gelukkig heb je een superdeluxe appartement gevonden. Jaja jaloers.
    Ik ben benieuwd hoe je je talenknobbel ontwikkeld, volgend stukje graag in het Indonesisch.
    Ik kijk uit naar je volgende reisverslagen!
    Groetjes juul en nicky

• 13 Februari 2014 - 00:06

Marjolein:

Mooon! Goed om te lezen dat je een leuke plek hebt gevonden om te wonen. Is toch weer voor een paar maandjes je nieuwe huis! leuk leuk! Heeeeeel veel success en plezier en leuk om zo al je verhalen te lezen! Veel succes en plezier!!! Lieeefs! xx

• 13 Februari 2014 - 00:06

Marjolein:

• 13 Februari 2014 - 15:22

Anita Huybers:

Ha Monique,
    ik geniet alleen al van het straatbeeld.
    het haalt heel wat herinneringen boven.
    Geniet, geniet...........
    Anita x

• 13 Februari 2014 - 18:44

Anita Kolen :

Hoi Monique,

Ik les met plezier jou reisverslag. fijn, dat jullie zo mooi wonen.
    Ik wens jullie nog een leuke, spannende tijd.
    Wat staat die Baby jou toch goed.
    Wordt dat dan de folgende stap?

Heel veel liefs van jou pleegmoeder, Tschuess

• 19 Februari 2014 - 22:49

Mietje En Adje Renders :

Je hebt al een leuk verhaal gemaakt .

we wachten wel af wat er nog meer komt .

monique het gaat je goed .groetjes .mietje en adje .